Alonso: Maroko ukáže, jestli pojedu Dakar

Rubrika: Auto, Dakar 2020, FIA SP CCR, Rallye du Maroc  
/ Aktualizováno:

Fernanda Alonsa čeká na přelomu tohoto a příštího týdne první opravdu velká cross-country rally. Navíc v silné konkurenci. Při Rallye du Maroc okusí, co obnáší několikadenní závodění v poušti, a pozná sílu soupeřů.

Rallye du Maroc je pro řadu špičkových týmů už tradičně důležitou součástí závěrečné fáze přípravy na další ročník Rally Dakar. Tomu odpovídá kvalita startovního pole. Ostře sledovaný nováček bude stát proti takovým hvězdám, jakými jsou dakarští vítězové Stéphane Peterhansel, Nasser Al-Attiyah, Carlos Sainz, Giniel de Villiers, Nani Roma, loňský vítěz světového poháru Kuba Przygoński nebo náš Martin Prokop.

Nicméně posádka Fernando Alonso, Marc Coma přijela do Maroka hlavně sbírat další zkušenosti. Na konkrétní výsledkové ambice je v jejím případě stále času dost. Přesto může (ne)úspěch ovlivnit další podobu programu.

„Mohl by to být důležitý okamžik, protože zatím jsem testoval jen o samotě. Po Maroku budu mít jasnou a konkrétní představu, jestli Dakar pojedu nebo ne,“ připouští Fernando Alonso.

Fernando Alonso, Lichtenburg 2019
První cross-country rally Fernanda Alonsa byla zářijová Lichtenburg 400 v Jižní Africe. © TGR

Do světa vlků

„Vstupuji do úplně jiného světa. Do světa vlků, kteří znají své prostředí velmi dobře. Maroko je pro ně tím samým, čím pro mě bývaly zimní testy v Barceloně,“ přirovnává Španěl Marockou rally k tradiční přípravě na novou sezonu formule 1. „Všichni tu testují. Vím, že nebudu na stejné úrovni s nejlepšími. Doufám, že se budu dál učit, ujedu spoustu kilometrů a získám správný pocit.“

Od neděle (29. září) do středy (2. října) absolvuje Alonso s týmem další testy přímo v dějišti závodu. Každý den za volantem se počítá, protože přechod do cross-country rally není jednoduchý ani pro zkušeného harcovníka.

„Snažím se využívat všech svých dovedností, především schopnost přizpůsobit se různým autům a stylům řízení. Ale stále ještě nejsem ve své komfortní zóně. Mé jezdecké kvality stále odpovídají formuli 1,“ míní 38letý rodák ze španělského Ovieda. „Určitě to není větší zábava než formule 1. Z venku vypadají všechny tyto výzvy zábavně, ale ve skutečnosti je to brutální.“

Fernando Alonso, Lichtenburg 2019
Fernando Alonso naslouchá radám šéfa týmu Toyota Gazoo Racing SA Glyna Halla. © TGR

Není to vždycky legrace

Na rozdíl od světa formule 1 i vytrvalostních závodů sportovních vozů musí účastníci dálkových rally přinejmenším solidně ovládat také práci mechaniků. Poradit by si měli při problémech na trati, stejně jako při maratonských etapách, kdy se v bivaku musí obejít bez jindy běžné asistence nezávodícího personálu týmu.

„Manuál vozu má 78 stran. Musel jsem si ho nastudovat a probrat vše s Marcem a mechaniky. Při marockém testu jsme museli auto sami rozebrat a opět složit. Je to spousta práce a není to vždycky legrace.“

Z Alonsových prohlášení je cítit respekt a rozhodně z něj netryská bezvýhradné nadšení. Přesto je jasné, proč se do tohoto dobrodružství i dřiny pustil. Lákadlem je pochopitelně lednový Dakar v Saúdské Arábii.

Fernando Alonso, Namibie 2019
Jízdu v dunách si Fernando Alonso poprvé vyzkoušel při srpnových testech v Namibii. © Toyota

„Všichni říkají, že je nezapomenutelné, když trávíte tolik dní v poušti a někdy musíte sami zvládnout opravu. Chci zažít tento závod a nemít komfort formule 1. Ale zatím nemohu říct, jestli a jak dokážu konkurovat ostatním, protože ještě nemám žádné srovnání.“

Automobily odstartují do Marocké rally v sobotu 5. října, kdy je na programu první etapa. Pětidenní soutěž měří celkem 2506 kilometrů, z nichž se 1868 pojede na čas v rámci rychlostních zkoušek.

Marocké manévry Toyoty

Giniel de Villiers, Test před Rallye du Maroc 2019

Toyota Gazoo Racing SA a Overdrive Racing v Maroku společně nasazují osm vozů. Alonso se pod hlavičkou továrního týmu představí společně s Katařanem Nasserem Al-Attiyahem, Jihoafričanem Ginielem de Villiersem a Nizozemcem Bernhardem ten Brinkem. Další čtyři vozy jsou připraveny pro klienty: Yazeeda Al-Rajhiho ze Saúdské Arábie, Erika van Loona z Nizozemska, Ronana Chabota z Francie a Viktora Chorošavceva z Ruska.

„Od 28. září do 3. října máme v Maroku nabitý testovací program, na kterém se podílí jak Toyota Gazoo Racing, tak Overdrive Racing,“ vysvětluje šéf Overdrivu Jean-Marc Fortin. „Testujeme nové nastavení zavěšení a pár dalších věcí, ale ty držíme v tajnosti. Celkem tu máme šedesát lidí. Jsou tu všichni kromě Vladimira Vasiljeva, který se soustředí na závěr Světového poháru FIA v cross-country bajách a do akce se vrátí v Portugalsku.“

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu