Dakar 2024: Loeb i Al-Attiyah v nových barvách?

Rubrika: Auto, Dakar 2024  
/ Aktualizováno:

Dvě velké hvězdy světové scény dálkových rally v současnosti řeší, jakým směrem se v blízké budoucnosti bude ubírat jejich kariéra. Smlouva Nassera Al-Attiyaha s Toyotou vyprší už počátkem září a na konci roku bude volný také Sébastien Loeb. Francouzův současný zaměstnavatel navíc údajně přišel o klíčového sponzora.

Sébastien Loeb & Nasser Al-Attiyah, ADDC 2023
Sébastien Loeb & Nasser Al-Attiyah, Abu Dhabi Desert Challenge 2023. © Red Bull

Ačkoliv do startu dalšího ročníku dakarské rally zbývá ještě více než sedm měsíců a čtyřměsíční přestávka v programu mistrovství světa v dálkových rally (W2RC) ještě nedospěla ani do své poloviny, v zákulisí je hodně živo. Napilno mají především manažeři velkých týmů a není se co divit. K mání totiž brzy budou dvě opravdu velké ryby…

Čtvrtá z pěti soutěží letošní sezony W2RC může být zároveň poslední, při které uvidíme Nassera Al-Attiyaha za volantem továrního Hiluxu. Současný kontrakt pětinásobného dakarského vítěze s Toyotou, jíž se upsal v průběhu roku 2016, pozbude platnosti 1. září, na kdy je naplánována poslední etapa argentinské Desafío Ruta 40.

„Má smlouva vyprší po Argentině a právě tam budeme jednat s Toyotou a dalšími dvěma značkami. Nejprve splníme závazky, které do srpna máme, a pak se na to podíváme,“ tvrdí Nasser Al-Attiyah, který v průběhu posledních sedmi let s Toyotou třikrát triumfoval na Dakaru (2019, 2022, 2023), třikrát vybojoval světový pohár v cross-country rally (2016, 2017 a 2021), loni ovládl i premiérovou sezonu W2RC a v průběžné klasifikaci světového šampionátu je první i po třech úvodních podnicích letošní sezony.

Třicet pět bodů ztrácí na Al-Attiyaha po Sonorské rally Sébastien Loeb, jenž loni obsadil v šampionátu druhé místo a letos po Dakaru i následující Abu Dhabi Desert Challenge tabulku mistrovství světa vedl. Ovšem v Mexiku vyšel Francouz bodově naprázdno a klesl na třetí příčku, když jej kromě dvaapadesátiletého Katařana předstihl také Yazeed Al-Rajhi ze Saúdské Arábie.

Havárie, při níž se zranil belgický navigátor Fabian Lurquin, byla sama o sobě pochopitelně velmi nepříjemná, ale zdaleka se nejednalo o jedinou událost, která v poslední době přidělala vrásky na čele Davidu Richardsovi, za jehož tým Loeb v dálkových rally od roku 2021 závodí.

Podle tradičně velmi dobře informovaných zdrojů totiž Richardsův Prodrive údajně přišel o podporu investičního fondu Muntalakat, jenž prostřednictvím motoristického sportu už několik let nemalou měrou přispívá k propagaci bahrajnského království. Tým by se i bez těchto prostředků měl připravovat na Dakar 2024, ale zřejmě vynechá Desafío Ruta 40. Prodrive přitom s cestou do Argentiny počítal, pokud by Loeb v Mexiku vyhrál (před havárií v průběžném pořadí vedl), ale s ohledem na nutné škrty v rozpočtu, výraznou bodovou ztrátu i Lurquinův zdravotní stav je pro tým účast na jihoamerické soutěži nyní obtížně realizovatelná a málo smysluplná.

Do šampionátu by se měl Prodrive vrátit až v říjnu při závěrečné Marocké rally, kde se může pro změnu odehrát Loebova derniéra za volantem Hunteru, neboť jeho smlouva s britským týmem vyprší s koncem roku.

Oba špičkoví piloti mohou být zajímaví pro M-Sport, který ve spolupráci s jihoafrickou společností Neil Woolridge Motorsport připravuje na Dakar 2024 trojici vozů Ford Ranger třídy T1+ a již získal Loebova bývalého týmového kolegu a dvojnásobného dakarského vítěze Naniho Romu.

Al-Attiyahův přestup k Fordu je však málo pravděpodobný. Sám závodník v rozhovoru pro španělský deník Marca sice označil příchod další automobilky jako velmi pozitivní, ale sám prý má jiné plány, kterých se hodlá držet.

Pro Loeba by případná spolupráce s týmem Malcolma Wilsona rozhodně nebyla žádným krokem do neznáma, neboť v jeho barvách loni absolvoval čtyři podniky mistrovství světa v rally (WRC) a v Monte Carlu společně slavili výhru.

Ovšem jméno devětačtyřicetiletého rodáka z alsaského Haguenau je stále častěji spojováno také s programem koncernu Renault, který se připravuje na návrat do světa maratonských soutěží a v roce 2025 by měl na Dakaru nasadit vlastní tým pod hlavičkou dceřiné společnosti Dacia.

Není však vyloučeno ani to, že se Loeb na společném projektu brzy znovu sejde s Prodrivem. David Richards již při vstupu své společnosti do světa dálkových rally avizoval, že by svůj projekt v následujících letech rád propojil s některou z automobilek, a francouzská média už nějakou dobu spekulují o možnosti, že by Renault mohl využít know-how a zázemí, které Prodrive za poslední tři roky na Dakaru a dalších podnicích získal a vybudoval.

Možností je řada, ale jedno je jisté: čeká nás zajímavá a na informace ze světa rally-raidů nepochybně bohatá druhá polovina roku…

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu