Navigátor Baumel nastínil, proč s Al-Attiyahem odcházejí od Toyoty

Rubrika: Auto  

S Toyotou třikrát ovládli Dakar a jako první se s jejím vozem stali oficiálními mistry světa v dálkových rally. Spolupráce mezi posádkou a týmem fungovala znamenitě, přesto končí. Důvody odchodu Nassera Al-Attiyaha od Toyoty vysvětluje Katařanův francouzský navigátor Mathieu Baumel.

Nasser Al-Attiyah, test Maroko 2022
Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel, Toyota GR DKR Hilux, Toyota Gazoo Racing. Testování v Maroku, říjen 2022. © Red Bull

Zprávy o Al-Attiyahových zaječích úmyslech prosákly do médií už na jaře, ale sám jezdec je veřejně potvrdil až koncem července bezprostředně po skončení španělské Baji Aragón, na níž s Toyotou GR DKR obhájil loňské vítězství.

Díky získaným bodům si Al-Attiyah upevnil vedení v průběžném hodnocení Světového poháru FIA v cross-country bajách a první příčka mu po třech z pěti soutěží patří i v klasifikaci světového šampionátu v dálkových rally (W2RC). Ani jeden ze seriálů však s Hiluxem nedokončí, neboť tým Toyota Gazoo Racing opustí už po Desafío Ruta 40, která proběhne od 26. srpna do 1. září v Argentině jako čtvrtý podnik W2RC. Současný kontrakt vyprší pětinásobnému dakarskému vítězi už den před koncem soutěže a Al-Attiyah jej neprodlouží.

„Rozhodli jsme se tak proto, že jsme s Toyotou neměli žádné dlouhodobé jistoty,“ vysvětlil Mathieu Baumel pro francouzský magazín AUTOhebdo. „Myslím si, že Hilux je zjevně stále schopen velmi efektivně bojovat o vítězství na Dakaru 2024, ale to nám nedává záruky, že bychom i pak s Nasserem mohli pokračovat tak, jak si přejeme.“

„S Toyotou jsme prožili sedm let, vybojovali jsme všechna tři jejich dosavadní dakarská vítězství, třikrát jsme vyhráli světový pohár v cross-country rally a v roce 2022 jsme se také stali mistry světa v dálkových rally. Ale pořád jsme velmi motivovaní a jsme připraveni přijmout nové výzvy,“ říká 47letý Francouz.

Podle informací zveřejněných španělskými médii bezprostředně po Baje Aragón zamíří Al-Attiyah s Baumelem k Prodrivu, který do světa maratonských rally vstoupil při Rally Dakar 2021 a rychle se stal vážným soupeřem Toyoty.

Speciály Hunter se během pouhých dvou let vyrovnaly japonským vozům po stránce rychlosti, byť ohledně spolehlivosti ještě jisté rezervy mají. Ovšem o lepší výsledky je několikrát nepřipravily pouze technické závady, ale také jezdecké chyby, navigátorská zaváhání nebo defekty.

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2023
Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel, Toyota GR DKR Hilux, Toyota Gazoo Racing. Dakar 2023. © ASO

Britský Prodrive se navíc dohodl na spolupráci s koncernem Renault, který nasadí na Dakar 2025 tým dceřiné značky Dacia. Prodrive tak před sebou má vizi dlouhodobějšího projektu se zajímavým finančním zabezpečením, zatímco o dalších plánech Toyoty, resp. továrního týmu Toyota Gazoo Racing v dálkových rally v tuto chvíli příliš známo není.

Al-Attiyah sice za volantem Hiluxu T1+ vyhrál dva poslední Dakary a také loňský premiérový ročník W2RC, je však otázkou, do jaké míry se Japonci v následujících letech budou chtít přizpůsobit aktuálnímu trendu a jistému tlaku ze strany společnosti Amaury Sport Organisation, která je pořadatelem Dakaru, promotérem W2RC a ráda by v blízké budoucnosti prosadila v dálkových rally technologie považované za šetrnější k životnímu prostředí (hybrid, vodík). Podle současných plánů ASO by už v roce 2026 měly elitní posádky startovat na Dakaru a ve W2RC pouze s vozidly s nízkými emisemi.

Je jisté, že Renault a Dacia berou tento požadavek od počátku svého společného projektu v úvahu, ale připraví „zelenější“ vůz pro dálkové rally i Toyota? Zástupci týmu nebo automobilky zatím o ničem takovém veřejně nikdy nemluvili.

Kromě snahy zajistit si místo ve voze, který bude schopen bojovat na špici i v delším časovém horizontu, mohla při Al-Attiyahově rozhodování sehrál jistou roli také otázka finančního ohodnocení. Podle informací serveru DH Les Sports si Sébastien Loeb vydělá u Dacie dva miliony eur, což by měl být více než dvojnásobek Al-Attiyahova příjmu u Toyoty. A připomeňme, že i Loeb s Toyotou v minulosti jednal, ale tým tehdy nebyl ochoten dostát Francouzovým finančním požadavkům.

Právě s Loebem by se Al-Attiyah měl potkat při svém novém angažmá u Prodrivu, s jehož vozem by měl poprvé startovat při závěrečném podniku W2RC v říjnu v Maroku. Následně by se s Hunterem T1+ mohl v závěru roku zúčastnit také ještě některé z baj.

Rally Dakar 2024 odstartuje v pátek 5. ledna v saúdskoarabské Úle.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...
Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024

JIŽ SKLADEM : Iveco Macíkovy posádky z Dakaru 2023 a 2024

Vimos uvádí na trh další zajímavou novinku, jež bude nepochybně naprostou nutností pro všechny dakarské fanoušky, kteří zároveň propadli kouzlu papírového modelářství.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais urval etapové vítězství i na prázdném kole!

Předposlední etapa Dakaru 2024 stála za to! V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla i mezi kamiony.

Více...

Mobile Sliding Menu