Dakar 2020: Sainz zatím bez místa. Ve hře X-raid i Toyota

Rubrika: Auto, Dakar 2020  
/ Aktualizováno:
Carlos Sainz, Dakar 2019

Carlos Sainz patří k jezdcům, kteří absolvovali Dakar jak v Africe, tak v Jižní Americe. Dvojnásobný vítěz soutěže nechce chybět ani při jejím prvním ročníku v Saúdské Arábii. Zatím ale není jasné, s jakým vozem 4. ledna vyjede v Džiddě na startovní rampu.

V podobné situaci byl už před rokem. Po Dakaru 2018 ukončil Peugeot svůj dakarský program, ovšem Carlos Sainz si mohl vybírat ze dvou atraktivních nabídek. Ve hře byla Toyota, v jejíchž barvách získal v 90. letech minulého století oba své tituly mistra světa v rally.

S ohledem na plánovaný charakter ročníku 2019 vsadil Španěl nakonec na X-raid a jeho Mini JCW Buggy. S německým týmem podepsal roční kontrakt s opcí na další období. Jenže termín pro prodloužení původního kontraktu už vypršel.

Carlos Sainz, Dakar 2019
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, X-raid Mini JCW Team. Rally Dakar 2019. © Red Bull Content Pool

Vlastní úsilí vs. prokázaná kvalita

Při dubnové prezentaci Dakaru 2020 v saudskoarabské Al Qiddiyi potvrdil, že se hodlá pustit do dakarského dobrodružství i potřinácté. Zároveň zmínil, že by bylo příjemné sklidit plody vlastní práce, kterou od léta 2018 věnoval intenzivnímu vývoji buggy Mini.

Ale je tu ještě Toyota. Japonská automobilka nabízela Sainzovi smlouvu už v roce 2018. Letos s Hiluxem Dakar vyhrála. A je možné, že v jejích barvách na Dakaru debutuje Sainzův blízký přítel Fernando Alonso.

Naopak X-raid se na Dakaru 2019 trápil se systémem automatického dohušťování pneumatik a žádný z jeho jezdců se neprosadil na stupně vítězů. Cyril Despres skončil pátý, Sainz byl po sérii problémů dokonce až třináctý.

Carlos Sainz, Dakar 2019
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, X-raid Mini JCW Team. Rally Dakar 2019. © Red Bull Content Pool

Váhání X-raidu

Není pochyb, že tým velikosti X-raidu dokáže dalším vývojem podobnou záležitost během roku vyřešit. Mnozí konkurenti jsou navíc přesvědčeni, že buggy Mini mohou v blízké budoucnosti na Dakaru dominovat podobným způsobem jako Peugeot v roce 2018.

Jenže… tým se ještě definitivně nerozhodl, jestli buggy na Dakaru 2020 vůbec nasadí.

Jisté je, že práce na speciálu s jednou poháněnou nápravou, jehož síla se ukazuje hlavně v písečných dunách, běží dál. Kuba Przygoński vybojoval pro Mini JCW Buggy premiérové vítězství na březnové Dubai International Baja. S buginou jel Polák i dubnovou Abu Dhabi Desert Challenge, kde stejný vůz pilotoval i Despres. Na květnové Rally Kazakhstan převzal štafetu Stéphane Peterhansel.

Carlos Sainz, Dakar 2019
Carlos Sainz/Lucas Cruz, Mini JCW Buggy, X-raid Mini JCW Team. Rally Dakar 2019. © X-raid

„V tuto chvíli čekám na novinky ohledně jejich plánů. Zatím nic nesdělili,“ komentuje aktuální situaci Carlos Sainz. „Rád bych se Dakaru příští rok zúčastnil, ale ne za každou cenu. Chci jet s konkurenceschopným vozem. Loni jsme odvedli skvělou práci a byla by škoda, kdybychom z ní teď nemohli profitovat.“

57letý Sainz v minulosti závodil na Dakaru vždy pouze s buginami s jednou poháněnou nápravou. Přesto se přesednutí za volant „čtyřkolky“ nebrání: „Pokud bude konkurenceschopná, pak je mi to úplně jednou.“

Přetlak u Toyoty?

Na Dakaru 2019 Toyotu oficiálně reprezentovali Nasser Al-Attiyah, Giniel de Villiers a Bernhard ten Brinke. S účastí obhájce vítězství lze počítat napevno. Své by měl mít jisté i ten Brinke, který pod hlavičkou Toyota Gazoo Racing SA závodí celou sezonu ve Světovém poháru FIA v cross-country rally.

Pokud by na Dakaru 2020 s japonským vozem postaveným v Jižní Africe a servisovaným belgickým Overdrivem startovali také Alonso a Sainz, muselo by dojít k rozšíření týmu.

Nasser Al-Attiyah, Dakar 2019
Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing SA. © Red Bull Content Pool

A je tu už zmíněný de Villiers. Vítěz Dakaru 2009 sice přišel o svého spolujezdce pro mezinárodní závody Dirka von Zitzewitze, který se dohodl na spolupráci s Yazeedem Al-Rajhim, přesto dál zůstává obrovskou oporou týmu. Umí přijmout roli „nosiče vody“ a v rámci jihoafrického šampionátu (SACCS) se dlouhodobě podílí na vývoji soutěžních Hiluxů. V novém prostředí Saúdské Arábie, které nikdo nezná, mohou mít jeho zkušenosti a schopnosti cenu zlata.

Navíc Al-Attiyah, de Villiers a případně Sainz představují trojici jezdců, kteří by mohli reálně pomýšlet na boj o vítězství. Alonsovi by chyběly nezbytné zkušenosti, ten Brinkeovy výkony zatím stále postrádají vyrovnanost.

A aby toho nebylo málo, v SACCS po de Villiersově boku rychle roste nadějný Henk Lategan. Dříve či později se bude chtít 25letý Jihoafričan ukázat i na mezinárodní scéně. A Toyota by mu měla dát příležitost, aby jí neutekl ke konkurenci. Vždyť takhle mladých a opravdu talentovaných jezdců není v cross-country rally rozhodně nadbytek.

Management týmu, který ovládl poslední Dakar, má co řešit. Ale starosti tohoto typu nepochybně patří k těm nejpříjemnějším.

Mohlo by vás zajímat

Fernando Alonso, Namibie 2019

Alonso poprvé v dunách: Bylo to trochu děsivé

Fernando Alonso absolvoval s týmem Toyota Gazoo Racing SA čtyřdenní testování v namibijské poušti, v jehož rámci si

Více...
Jakub Przygoński, Baja Poland 2018

Baja Poland: Souboj o titul pokračuje bez Prokopa

Seznam přihlášených na Baja Poland 2019 v rámci světového poháru v bajách čítá dvě desítky posádek. Své umění

Více...
Krzysztof Hołowczyc, Baja Poland 2017

Baja Poland: Rekordman Hołowczyc nevynechá

Stará láska nerezaví. Krzysztof Hołowczyc i letos na polské baje znovu poměří své síly se současnou špičkou Světového

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu