Kam se poděl Počůvaj?

Rubrika: Kamiony, Rally Dakar  
/ Aktualizováno:
Martin Macík, Dakar 2019

Stal se hrdinou páté etapy Rally Dakar 2019. Do značné míry právě jeho zásluhou ještě den žila naděje posádky Martina Macíka na pokračování v hlavní soutěži. Ale po Dakaru jako by se po palubním mechanikovi Lukáši Kalankovi slehla zem.

Loni na jaře se Lukáš Kalanka kvůli vysněné práci přestěhoval ze slovenského Martina do Sedlčan, kde má své dílny Big Shock Racing. V květnu poprvé usedl do kabiny závodní Liazky při testech v Tunisku. V létě a na podzim jej tým vyzkoušel po boku Martina Macíka ml. a Františka Tomáška i v závodech. Spolupráce fungovala a Počůvaj, jak mu v týmu přezdívali, v lednu debutoval na Dakaru.

Až do čtvrté etapy prožíval růžový sen. V kabině to fungovalo a žlutočerná Liazka se držela za továrními Kamazy. O den později ale přišla pohroma. Vylomené kolo znamenalo konec nadějí na dobrý výsledek. Přesto Počůvaj dokázal s pomocí dalších dvou členů posádky v polních podmínkách kamion opravit.

Macík, Kalanka, Tomášek, Dakar 2019
Martin Macík jr., Lukáš Kalanka a František Tomášek po páté etapě Rally Dakar 2019. © Big Shock Racing

I když pořadatelé nakonec Macíkovu posádku dál pustili jen mimo hlavní soutěž v rámci takzvaného půlmaratonu, bojovala celá trojice ještě týden ze všech sil a psala příběh, který v Čechách i na Slovensku sledovaly desetitisíce fanoušků.

Výjimky neexistují

V oficiální tiskové zprávě týmu po Dakaru si Kalanka vysloužil od Martina Macíka ml. pochvalu. Přesto se neobjevil na oficiální tiskové konferenci týmu po návratu z Peru, nebyl součástí projektu Posedlí Dakarem a chyběl i na dakarském setkání v Sosnové.

Když Big Shock Racing v květnu představil nové Iveco, slovenská vlaječka na kabině chyběla. Proto jsme oslovili jak tým, tak Lukáše Kalanku, a požádali o vysvětlení.

Kalanka, Macík, Tomášek, Dakar 2019
Lukáš Kalanka, Martin Macík jr. a František Tomášek před startem Rally Dakar 2019. © Big Shock Racing

„Lukáš v týmu od návratu z Dakaru 2019 nepracuje. Důvod je neakceptování týmových pravidel, která byla dopředu jasně známá. Nebudeme zacházet do detailů, je to zbytečné a zdlouhavé,“ sdělil Martin Macík ml. „Na Dakaru předvedl výborný výkon, což jsem o něm řekl a říkám. Nicméně jsme profesionální a funkční tým na světové úrovni. Vše funguje právě díky celé partě a pravidlům, takže neexistují výjimky.“

„O žádných konkrétních pravidlech nevím. Jedinou dohodu jsem měl pouze s Martinem Macíkem starším,“ reagoval Lukáš Kalanka. „Dohodli jsme se, že během Dakaru nebudu vůbec pít alkohol, protože jsem součástí posádky. To pro mě bylo jasné. Ale součástí dohody bylo i to, že pokud ‚Frantu‘ dostanu do cíle, tak to můžeme oslavit. Sám mi po příjezdu do cíle poslední rychlostní zkoušky vrazil do ruky lahev. Je pravda, že jsme v Limě slavili trochu víc. Ale kdo nechápe, že se v cíli Dakaru pije, není podle mě úplně v pohodě.“

Splněný sen

Vrcholový motorsport se nedá dělat bez velkého balíku sponzorských peněz, což o závodění na Dakaru platí dvojnásob. Proto záleží nejen na marketingu, ale i na reprezentativním vystupování všech členů týmu vůči zástupcům partnerů a na veřejnosti obecně. Za touto oponou však mají osobní příběhy i lidský rozměr.

Martin Macík, Dakar 2019
Martin Macík Jr./František Tomášek/Lukáš Kalanka, Liaz 111.154, Big Shock Racing. Rally Dakar 2019. © Big Shock Racing

„Pro mě to byl první Dakar v životě. Na autě jsem pracoval celý rok a bylo dobré. Závod byl psychicky náročný, navíc jsem si v sedačce, která měla univerzální velikost, narazil žebra a tři dny jsem v kabině kňučel bolestí. Ale vše jsem zvládl, tak jsme to pořádně oslavili. Kdyby mi Martin Macík starší dopředu řekl, že slavit můžeme až doma, také bych to pochopil. Ale tak to nebylo. Stalo se.“

„S týmem jsem zažil, po čem jsem dlouho toužil. Na Slovensku nic podobného není možné, protože tam nikdo do Dakaru takové peníze nedá. Přesto pro mě byl Dakar obrovský sen, i když jsem si myslel, že je naprosto nereálný. Asi tak jako když někdo řekne, že chce letět na Měsíc.“

„S Martinem a Frantou jsme si rozuměli skvěle a zůstáváme kamarádi. Jsem bohatší o neskutečné zážitky. Nijak jsem nezanevřel. Dál jim držím palce a sleduji jejich počínání,“ dodal Lukáš Kalanka, který by se někdy v budoucnu na Dakar rád vrátil. „Ano, pořád mě to láká. Chtěl bych ten závod zažít znovu.“

Big Shock Racing, Tunisko 2019
Jan Brabec, David Švanda, František Tomášek a Martin Macík ml. při testování v Tunisku. © Big Shock Racing

Nástupce?

Při testech v Tunisku zkouší Big Shock Racing na postu palubního mechanika Davida Švandu, který v týmu působí od loňského léta. Jeho jméno najdeme také vedle třetí české vlaječky na novém kamionu.

„Momentálně se testuje v závodním autě, Karlovi, aby zjistil, zda na to má nebo ne,“ uzavřel Martin Macík ml.

Mohlo by vás zajímat

Sergej Vjazovič, Morocco Desert Challenge 2019

Silk Way: MAZ se Kamazům postaví s kapotnikem [seznam přihlášených]

Do devátého ročníku Silk Way Rally odstartuje v kategorii kamionů šestnáct posádek. Největšími soupeři továrních Kamazů by měly být

Více...
Petr Hozák, Italian Baja 2019

Petr Hozák nástrahy italské soutěže nezdolal, a tak se těší do Španělska

Premiérová účast na Italian Baja, ve které Petr Hozák startoval v nových barvách a s novým spolujezdcem René Kilianem,

Více...
Henk Lategan, Kalahari Desert Race 2019

SACCS: V nejtěžším závodě sezony hvězdy Toyoty neuspěly

Giniel de Villiers ani Henk Lategan se úspěchu při rally Botswana Kalahari Desert 1000 nedočkali. Oba hlavní favorité na

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu